Акад. Петър Иванов: Социолозите побесняха, нови и нови данни обливат горкия простодушен електорат

Както е известно, всички социологически агенции у нас са комунистически. Кънчо, Андрейчо, Михаилчо (баща му беше секретар на ЦК на БКП), Мирославка, Червен Колю и др., всичките до един, на всички избори досега обслужват БСП чрез поръчани от „Позитано“ фалшиви социологически данни, които да влияят върху електоралните нагласи. Сега на тези избори правят същото, рибата в морето, а Корнелия слага тигана с олиото.

Вчера една червена агенция гордо разпространи резултати от изследване на повече от 1000 души „от цялата страна“, което по принцип няма как да е вярно поради факта, че населените места у нас са далеч повече от 1000, значи няма как да говорим за цялата страна. Извадката била хем стратифицирана (по пластове, страти), хем двустепенна, хем квотна; това съчетание в метологически план е озадачаващо. Интервютата на 1000-та души ставали по домовете им, така пише, което предполага, че тези хора са си стояли вкъщи и са чакали. Данните на това сбъркано изследване няма да ги коментирам, защото не представляват никаква социологическа ценност, но те обслужват БСП.

Днес друга мастита червена агенция се напъна и публикува и тя свои данни. Изследването й било, моля ви се, чрез „експресен телефонен сондаж“, каквото и да означава това. Извадката и тук била над 1000 души, вероятно всеки от които задължително с телефон. Как стават тези работи не е ясно. Освен това, у нас, доколкото знам, отдавна се ползват джиесеми, смартфони и т.н. На мен не ми е известна методиката нито на сондирането, нито на експресното сондиране, нито на експресното сондиране с телефон, но знам, че ако искаш да осигуриш представителност и достоверност на информацията в социологията, ти трябва или да „сондираш“ всички, или да си осигуриш представителна извадка с аналогична структура като генералната съвкупност на избирателите в България, което няма как да стане при телефонното обаждане, тъй като респондентът е неизвестен, нищо не се знае за него, мъж ли е, жена ли е, дете ли е, баба ли е, луд ли е и т.н. Няма как от тази амалгама на персони, много от които не са гласоподаватели, да се извлекат меродавни електорални мнения и становища.

Значи, резултатите, които установява фалшивото изследване, са тъпи и абсурдни и като методика и като съдържание. Те са тъпи, даже и като визия на ръководството на БСП, което обича да взема желаното за действително.

Разбира се, според тези „социологически данни“ кандидатът на комунистите Радев води, медиите даже затръбиха „Драматичен обрат! Радев президент!“, защото въпросната агенция „сондирала“ и какво щяло да стане на втория тур, а тогава той щял да бие опонента си с 0,7% и като държавен глава да води България към светлото комунистическо бъдеще. Урааа!

Тъй като все пак няма как този, който „сондира“ и публикува подобни данни, да е чак толкова прост, червената агенция срамежливо добавя с прозиращо чувство за вина: „Сондажът може да послужи само за най-общ ориентир.“, т.е. казва ни, че все пак тези данни не стават за нищо. Въпреки, че вече задачата на „Позитано“ е изпълнена, простодушните и лековерни избиратели са заблудени в полза на БСП.

Акад. Петър Иванов, Демографски институт към БАНИ