Между 18 и 24% от децата не знаят български език в първи клас!

Екипите от министерството са обходили към 50 000 адреса, за да издирват деца, които са отпаднали от образователната система.

Близо 200 000 деца са отпаднали преждевремнно от образователната система. Нашата цел е да ги върнем. 1100 екипа се занимават с тази дейност.

Това каза в предаването „Тази сутрин“ по БТВ министърът на образованието Красимир Вълчев.

„Над 200 хиляди деца липсват и не са част от образователната ни система. Те са на възраст между 5 и 18 години. До края на октомври ще стане ясно каква част от тях са трайно в чужбина“, каза министърът.

„Голяма част от тези деца са трайно извън страната, други живеят на различни адреси, които ще трябва да бъдат обходени, трети вече са се записали (към 15 септември) в образователната система. Ще имаме информация за всички деца и ученици най-рано към 15 октомври, посочи Вълчев. За всяко дете ще има данни дали е в системата, или е в чужбина, ще имаме и предписани мерки за тези деца“, каза министър Вълчев.

„До вчера 1100-те екипа за съвместна работа са посетили 50 хил. адреса. Екипите включват педагогически специалисти, представители на Агенцията за социално подпомагане, на Държавната агенция за зарила на детето, на детски педагогически стаи. Първото, което правят, когато посетят адреса, е да убедят родителите или настойниците да запишат детето. Има и санкции, а посещаемостта е обвързана със семейните помощи за деца. Заедно с Министерството на труда и социалната политика ще предложим и други социални плащания да се обвържат с посещаемостта на училище“, продължи той.

„Необходима е индивидуална работа с всяко дете. Това трябва да се случва още от детската градина. Там трябва да учат български език, защото иначе им е много трудно. Между 18 и 24% от децата не знаят български език в първи клас. Трябва да се оказва максимална подкрепа на тези деца“, разкри министърът. Според него имало крайности – деца, които на 10 години са като емигранти в България, почти не знаят български.

„Процентът на преждевременно отпадане у нас е между 13 и 14, или между 130 и 150 хил. деца – те не са завършили гимназиален етап, една значителна част от тях са отпаднали по-рано. Това е значително предизвикателство пред страната“, посочи министър Вълчев.

Много важно е децата да посещават и детска градина, за да може в първи клас най-малкото да знаят български език, каза още министърът.

„Агресията е проблем на цялото общество. Този проблем не може да се реши с единични мерки. Има десетки политики, които са насочени срещу агресията. Най-важното е да се работи с децата. Родителите и учителите трябва също да си говорят повече“, категоричен беше Вълчев.

„Имахме проблеми с учителите в началото на тази учебна година. Това е дългосрочния проблем, който ще трябва да решаваме. Учителите съвместяват по няколко дейности и нямаме банка от учители, които да могат да се включат и да помогнат“, каза още той. И обясни, че преподаватели по физика преподават и химия, например. Според министърът на образованието пенсионирани учители също оставали по-дълго на работа.

Източник: Епицентър.бг