Хората рязко обедняха. Трябваше държавата да поеме 80% от заплатите, както направиха другите държави

Директното подпомагане на бизнеса и домакинствата не са „хеликоптерни пари“, както твърди нашият финансов министър Владислав Горанов.

„Хеликоптерни пари“ означава да печаташ копюри без покритие, но България е във Валутен борд и нейният лев е стабилен.

Това са пари, които подкрепят населението и индиректно подкрепят потреблението, т.е. БВП. Този министър да се върне в първи курс и да види какво е „хеликоптерни пари“.

Това каза икономическият анализатор Мика Зайкова в коментар за ефективността на предприетите мерки от страна на правителството за справяне с икономическата криза, породена от пандемията и извънредното положение.

Вижте какво още каза експертът пред екипа ни:

Г-жо Зайкова, какъв е вашият коментар за смъкването на ДДС на 9%  за ресторантьорите. До колко това е полезно в момента, след като ще е факт чак през следващата 2021 година?  

Има два проблема тук. По принцип, намаляването на ДДС е полезно, защото вади сивата икономика на светло. Втория проблем е, че в ситуация като сегашната, т.е. криза, в която хората са вкарани принудително заради пандемията, конкретно за този сектор – ресторантьорството, намаляването на ДДС би било полезно, ако стартира от 1 юни 2020 г. Защото сега им трябва помощ на тези хора. Сега. Законът за ДДС не е свещена крава, той може да бъде променен както всеки закон, също може да бъде актуализиран и бюджета, ако това се наложи. Това което обеща премиера, че ще стане от 1 януари 2021 г. е, честно казано, „трай коньо за зелена трева“, защото до тогава има 7-8 месеца и половината то тези ресторантьори ще фалират и малко ще ги интересува дали е 9 % ДДС-то или 20.

Това ми звучи също така като една предизборна кампания, защото догодина са парламентарните избори. Видяхме какво е състоянието особено на Патриотите, най-много те натискат за това нещо. Озадачиха ме и думите на Валери Симеонов, който каза, че те сега ще я вкарат тази мярка до изборите, ама после ако тя случайно не работи, не знам какво очаква да работи, ще я отменим. Т.е. след изборите може да им кажем „чао“ и да няма диференцирано ДДС. Това ме притеснява.

А мярката 60/40 полезна ли е, помага ли на хората, или само слушаме хвалби от правителството?

Това е какво да ви кажа – това е пушилка. Тази мярка не работи. Първо защото в България има по статистика 3 милиона души, които са в трудоспособна възраст. Преди пандемията България беше страната с една от най-ниските безработици. Имахме близо до 4% безработица и то на хора, които не искат да работят или нямат образование и не са полезни за икономиката. Даже щяхме да вкарваме работници. Сега обаче, са обхванати от тази мярка 127 000 души, поне така каза социалният министър Деница Сачева. Тези хора са по-малко от 0,5% от заетите в страната. Това означава, че обхватът е малък. Второто е, ако се влезе по-навътре и се види кои фирми са се възползвали там ще се видят казина, футболни отбори и т.н. Това не са работници от реалната икономика, т.е. тези които създават брутния вътрешен продукт (БВП) на България.

С това полезността се намалява още веднъж. От тази мярка трябва да се възползват секторите транспорт, въздушен транспорт, туризъм, ресторантьорство, търговия на дребно, театри, книжарници, кина и т.н. Това се секторите които бяха спрени. Тези хора са от малкия и средния бизнес, което означава, че те нямат финансови резерви и няма как да осигурят 40%, за да ги платят.

Трябваше да направим това, което направиха останалите страни, някъде държавата пое 80% – 85%, а някъде и 90% от заплатите. Като се поеме това, след като работника работи не е необходимо да му плащаш повече, след като се поемат осигуровките и заплатата. Тази мярка не е в полза на заетостта у нас. В момента безработицата твърдят, че е към 7,5%, но ви казвам, че е към 10%, а ще стане най-малко 14-15%. Само след два месеца, когато спрат да плащат, понеже фирмите не могат с щракване на пръсти да се възстановят – на тях им трябва време, трябва им директна помощ, а не кредити (освен това дават кредити на фирми, които са в добро финансово състояние, а тези които имат дългове не получават) тези хора ще излязат директно на трудовите борси. Излизайки на борсите това вече е над 15% безработица, което е много опасно – това е социално напрежение и ред други проблеми. Възстановяването на заетостта ще стане много бавно.

Кризата, която започна преди пандемия, се ускори и задълбочи. Кога мислите, че ние ще успеем да започнем да излизаме от нея?

Твърдението на финансовия министър и на Кристалина Георгиева, че ние V-образно, с отскок, ей сега ще излезем от кризата е абсолютно безпочвено.  В България ще се движим по-скоро в буквата  L.  Не забравяйте, че България е страна на услугите. Нейният брутен вътрешен продукт се образува над 80% от потребление – инвестиционно от страна на фирми и колективно потребление от страна на домакинствата.

Първо хората рязко обедняха, защото не всички групи от домакинствата бяха обхванати от мерки. Нашето правителство предпочете да запази фиска, но да не помогне нито на домакинствата, нито на бизнеса, защото бизнеса в момента не се нуждае от кредити, които дори не може да вземе, а се нуждае от директни грантове, от директна подкрепа. Това направиха в други страни – намалиха ДДС рязко, опростиха корпоративен данък, все неща които директно свалят задължения. Освен това дадоха па нещо на всеки, човек, за да продължи да живее, което отново е в полза на потреблението. Парите, които дадоха другите страни, на всеки свой гражданин, той ще ги похарчи за потребление, защото няма други пари.

А ние какво направихме? Пренебрегнаха се цели групи от хора. Например самоосигуряващите се. Извинявайте, но дали договорът е граждански, или е трудов, той е законен, първо.

Второ – и двете групи хора са осигуряват, като едните си плащат сами цялата осигуровка, а на другите им помага работодателя.

Каква е разликата между тези хора? Едните да получат дали ще е 60/40 или друго, а останалите нищо, но от сърце. Цялото селско стопанство остана да виси във въздуха. Един артист на свободна практика, каквито са най-често големите артисти с много талант, дали е на свободна практика или на трудов договор – каква е разликата? Но едните получават нещо, дадоха им там по 1000 лева, а на другите нищо. Така много хора и домакинства останаха без подкрепа.

На хората в неплатена отпуска предложиха, едва сега, да им зачетат трудов стаж, след два месеца. Предложиха им и да вземат кредити и им дават 75 лева. Какво е това? Със 75 лв. не може да купиш на детето си само памперси за 3 месеца. Извинявайте, но това означава, че цели семейството е обречено на глад. Подкрепа към население няма. Това не е Германия, не е Щатите, не и една Гърция, която умираща и фалираща и т.н., тя даде на своите граждани по 600 евро на месец. Германиците дадоха повече – 800 -900 евро, американците дадоха по 1200 долара и на детето по 500 долара, Великобритания даде на семейство по 10 000 паунда за целя период. Всяка една страна, според възможностите си, даде директно средства.

От мерките, които приехме с въвеждането на извънредното положение, зависи излизането от това положение на България.

Първо мерките не са ефективни, категорична съм в това, колкото и да искат различни слугинажи да се подмазват на правителството – мерките не дадоха добър резултат. Днес (вчера – б.р.) е последния „ден на мързела“, както го нарече министър-председателя – лежим и чакаме да оздравее държавата. От утре какво ще правим?  По дни, по месеци по години – някой знае ли го това нещо? Не! Нещо, което видяхме, е че се продължава индиректно с два месеца извънредното положение. Това не е план за излизане от ситуацията, което направиха с промените в закона за здравето.

Като споменахте този закон, да ви питам какво общо имат данъчните складове със здравето ни?

Да, и за това питам – какво общо има с този закон акцизите и данъчните складове. Ще ви кажа какво е общото – краденето продължава.

Текстовете, които са сложени дават възможност да се крадат течни горива. Но за този закон нека говорим отделно, важното е че се отваря вратичка и така може да има втори Божков, да има една тарифа, па друга тарифа и т.н.

Смешно е Горанова да каже, че не знае за данъците на Божков. Това е най-богатия човек в държавата, това е най-големият данъкоплатец. Такива хора са под специално и отделно наблюдение, те са под отделна партида. Не може 5 години никой да не е контролирал какво прави Комисията по хазарта, това е пълен абсурд, та там са големите пари, които отиват в бюджета, проверява се на всеки 6 месеца.

Как може да не знаят нищо за това нито контролните органи, нито министърът на финансите, който трябва пряко да наблюдава големите данъкоплатци, защото му пълнят бюджета? Това звучи като виц. Това означава за мен огромни рушвети, но не на малките чиновничета, а нагоре. Неслучайно премиерът каза, че който не е съгласен с него да си подаде оставката. Борисов се дистанцира от този проблем. Къде отиват рушветите аз не знам, но че става въпрос за това, няма никакво съмнение.

Беше поискана оставката на Горанов, тази оставка ще реши ли проблема?

Оставката на Горанов – не. Смяната на системата ще реши проблема. Ние сме най-корумпираната държава, а корупцията и организираната престъпност има чадър от власт имащите. Не разграничавам никого, вярно е, че 10 години управляват тези, но Законът за хазарта е променен по времето на Орешарски и БСП, така че на никои от тези, които са в парламента, не им вярвам. Всичките влязоха с бели хавлиени чорапи в Парламента, а сега излизат с ролекси и арманита, няма човек, който не е забогатял. Там няма нито един, който да се храни само от заплата.

Въпросите зададе Диана Йонкова, Фрог нюз