Огромен трус в армията! Пилотите в Граф Игнатиево са неуверени да летят и отказват, обяви зам.-министър

Задава се огромен трус в армията. Летците от авиобаза „Граф Игнатиево” са отказали да летят тази сутрин.

Всички пилоти са обявили, че се чувстват несигурни да летят на своите МиГ-29 и така планираните тренировъчни полети са пропаднали.

От Министерството на отбраната потвърдиха че са спрели полети в знак на несъгласие със състоянието на ВВС. Бойното дежурство по защита на въздушното пространство на България продължава да се носи.

Зам.-министърът на отбраната ген. Атанас Запрянов посочи, че „проявената неувереност е свързана с недостатъчна натренираност поради налетени недостатъчно часове“.

Това се случва за първи път в армията ни!

Напрежението сред военните пилоти в базата „Граф Игнатиево“, които летят на МиГ-29, днес се е повишило и някои медии, сред които специализираното списание aeropress-bg.com, съобщават за стачка. Според списанието „летателният състав масово е докладвал, че се чувства психологически непригоден за полети“, но бойното дежурство продължава да се носи.

От Министерството на отбраната (МО) първоначално твърдяха, че „няма бунт, няма отказ от полетите“, а планираните за днес „дневни полети при прости и сложни метеорологични условия“ не се изпълняват заради „нельотна погода“. От МО твърдяха още, че пилотите са седнали да обсъждат проблемите на изтребителната авиация и са извикали командира на базата бригаден генерал Иван Лалов.

„Част от пилотите от база „Граф Игнатиево“ няма да провеждат планирани учебни полети заради неувереност“, призна малко по-късно заместник-министърът на отбраната Атанас Запрянов пред „Фокус“. Според него „проявената неувереност на част от пилотите в „Граф Игнатиево“ за извършване на полети е свързана преди всичко според тяхната оценка с недостатъчна тренираност поради недостатъчно летателни часове“.

Ръководството на Министерство на отбраната прави всичко възможно да поддържа самолетите МИГ 29 в летателна годност, която да позволява воденето на нормална тренировъчна дейност, така и носенето на дежурство по air policing.

Недостатъчният нальот на определена категория пилоти се дължи преди всичко на недостатъчният брой летателни самолети в летателна годност, тъй като това е единственото условие, след като има гориво и желание на пилотите да летят, да осигурим повече оперативни самолети. По доклад на командира на ВВС към момента имаме 7 оперативни самолета Миг-29 и ако част от тези двигатели, които сме получили, бъдат подкачени на оперативната техника, броят на оперативните самолети може да нарасне на 9-10, което според разчетите на командването на ВВС е нормалният брой оперативни самолети, които биха позволили да се повиши нальотът на летците“, заявил Атанас Запрянов – зам.-министър на отбраната, цитиран от БНТ.

Получени са 10 двигателя по договора с РСК-МИГ, от които 4 нови и 6 отремонтирани, увери Атанас Запрянов след правителстветото заседание. Той заяви, че няма проблеми с новите двигатели, а ремонтираните двигатели, по оценка на експертите ни, са в добро техническо състояние. Единственият проблем, който не позволява засега да бъдат използвани е, че тези ремонтирани двигатели са комплектувани с копие на съпроводителните документи, допълни Атанас Запрянов. Съгласно изискванията на договора трябва да се потвърди, че тези копия съответстват на оригиналите, обясни зам.-министърът. Двигателите, от друга страна, били отремонтирани в завод, който е част от РСК-МИГ, тоест в завод на производителя.

След като се уточни съответствията на копията с оригиналните документи и ще бъде разрешено използването на тези двигатели, с което щял да се увеличи броят на оперативните самолети и щяло да се даде възможност с по-голям брой авиационна техника да се извършва и тренировката на пилотите.

Атанас Запрянов увери, че към настоящия момент авиационно гориво за извършване на полети има достатъчно. „Съветът по отбрана взе решение 20 млн. лв. допълнително да бъдат насочени за закупуване на авиационно гориво до края на тази година. По разчети на специалисти, то ще осигури нормална летателна подготовка и носене на бойно дежурство до октомври догодина“, допълни той.

„Полетите не са спрени. Това е информация, която ще проверим и ще проведем среща с летците от Граф Игнатиево. За да имаме нормално функциониране на авиацията ни са необходими три условия – изправна летателна техника, налично авиационно гориво за провеждане на подготовката и да имаме пилоти, които да имат съответните навици и натренираност, за да могат да летят“, каза Атанас Запрянов. Недостатъчният нальот на определена категория пилоти се дължал именно на недостатъчен брой летателни самолети в летателна годност.

„Това е единственото условие, след като има гориво и желание от пилотите да летят, да осигурим повече оперативни самолети. Към момента имаме 7 оперативни МИГ 29 и, ако част от тези двигатели, които сме получили бъдат подкачени на авиационната техника, броят на оперативните самолети може да нарасне до 9-10, което според разчетите на командира и на командването на ВВС е нормалният брой оперативни самолети, които биха позволили да се повиши нальотът на летците“, заяви зам.-министърът на отбраната.

Атанас Запрянов обясни, че днес ще има първо заседание при началника на отбраната, след което ще се отиде на място в „Граф Игнатиево“ и ще се разговаря с пилотите – тези, които имат такава претенция, че се чувстват неуверени с цел да се вземат мерки и да преодолеем тази неувереност. „Все пак един боен пилот трябва да се чувства уверен, когато излита”, категоричен бе Запрянов. От друга страна той изтъкна, че се очаква до 10 дни да се получи потвърждение, че копията на документите на тези двигатели съответстват на оригиналите.

Преди дни командирът на ВВС ген. Цанко Стойков коментира пред bTV, че някои хора у нас работят за „приземяване” на бойната авиация.
Според него заради скандалите около процедурата за закупуване на нов боен самолет „има негативни последствия по отношение на мотивацията на хората по авиационните формирования”.

Той се обяви за модернизацията на изтребителите МиГ-29 и щурмовите Су-25, като посочи, че до приемане на въоръжение на нови машини трябва да има с какво нашите пилоти да изпълняват задачите си.

Припомняме, че преди две седмици президентът Румен Радев заяви в тържественото си слово при отбелязването на 105 години от създаването на Военна академия „Г. С. Раковски“, че „въоръжените сили са в състояние само частично да изпълняват задачите по мисиите, произтичащи от конституционните задължения по гарантиране на сигурността, суверенитета и териториалната цялост на страната“. Той посочи, че „Въоръжените сили на Република България се намират в преломен момент от своето развитие в резултат на политическа недалновидност, системно недофинансиране и кампанийност.

По думите му причините са „до болка познати“ – липса на съвременна техника и оборудване, липса на средства за пълноценна военна подготовка, нисък социален статус на военнослужещите и застрашителен отлив на личен състав.

Източник: Епицентър.бг