Синдикатите в МВР: Има голям недостиг на спасители. В Хитрино чакаха от Варна, понеже в Шумен са закрити

В деня на национален траур, от името на членовете на СФСМВР изказваме съболезнования на близките на жертвите при трагедията в село Хитрино. С надежда за пълно и бързо възстановяване на ранените считаме, че както пострадалите и техните близки, така и цялото обществото трябва да са запознати с екстремните условия, при които се налага на пожарникарите и спасителите да рискуват живота си.

Рискът при овладяване на произшествия, особено в сложна обстановка като създадената в резултат на експлозия е неизбежен и винаги е споделен. Естествено е, когато има опасност за населението, да има такава и за пожарникарите и спасителите. СФСМВР разбира този професионален риск, но винаги ще се противопоставя на безсмисленото му увеличаване и рискуването на живота на пожарникари, спасители и полицаи, предизвикано от непремислени структурни промени, наречени „реформи“.
Част от тези „реформи“ доведоха до закупуването на нови противопожарни автомобили, за които липсват не само гаражи в службите за пожарна безопасност, но и пожарникари, които да ги обслужват. Снабдяването със защитни средства на пожарникарите и спасителите е от дарения. Когато такива няма, те се закупуват от служителите.

Най-остър е недостигът на служители – пожарогасителните и спасителни дейности се извършват при недостатъчен състав и практическа невъзможност за ефективното им осъществяване. Това е проблем, който вместо да бъде решен се отлага непрекъснато във времето. Ръководството на ГД „Пожарна безопасност и защита на населението“ отказва да въведе минимален брой служители в екип за пожарогасене и все още не е ясно колко пожарникари сформират такъв – двама, трима, четирима? В момента на дежурство има по един шофьор и един пожарникар, които при пожар вътре в сграда не могат да спасят застрашените хора без да нарушат подзаконовата нормативна база и без да рискуват собствения си живот и здраве.

СФСМВР напомня, че през 2015 г. бяха закрити служби „Спасителна дейност“, на което Федерацията се противопостави остро, но за съжаление безрезултатно. В момента от 31 служби за спасителни действия в страната има 8, като техният капацитет не е увеличен. Другите 23 служби „Спасителна дейност“ бяха ликвидирани и една от тях е тази в Шумен. Първите спасители със специализирана техника, които пристигнаха на местопроизшествието бяха от Варна. Това е причината да липсват специализирани спасителни екипи в първите минути на трагедията, които да издирват затрупани и пострадали хора.

Към тези проблеми няма как да не бъдат добавени и индивидуалните условия, при които е поставен всеки пожарникар или спасител. Налага им се да изпълняват по няколко длъжности – водачът на специален автомобил е и пожарникар, и спасител. За да не натрупват извънреден труд, който е неизбежен при намаления състав, тях ги изваждат от графиците на смените им и ги оставят да почиват, докато колегите им на дежурство работят в намален състав. И всичко това – в условията на постоянни псевдореформи, чиято цел не е да се повиши ефективността на службите, а да се ограничат разходите за безопасност на населението.

Със съчувствие към пострадалите и техните близки СФСМВР изразява своята солидарност и заявява активното си участие в кампаниите за преодоляване на последиците от трагедията и връщане на жителите на село Хитрино към нормалния им начин на живот.

Пояснения:
Масовите пожарни автомобили са с капацитет 3 тона вода. Това количество вода може да бъде изразходено до две минути, ако се ползва лафетния струйник (водното оръдие на покрива на пожарния автомобил). Ако се ползват струйници, закачени на шлангове ( белите текстилни маркучи) вода ще има максимум за десет минути. Именно това е причината, поради която веднага след пристигане на произшествието е необходимо противопожарния автомобил да бъде присъединен към воден източник или да се превозва вода, ако източникът е отдалечен.

Скоростта на противопожарния автомобил е до 50 км/ч в населени места и до 90 км/ч извън населени. Няма как тази скорост да се увеличи, тъй като водата в цистерната е подвижна и съществува реална опасност от обръщане на автомобила.

На пожарникарите им се налага да изпълняват по няколко длъжности – водачът на специален автомобил е и пожарникар, и спасител. За да не натрупват извънреден труд, който е неизбежен при намаления състав, тях ги изваждат от графиците на смените им и ги оставят да почиват, докато колегите им на дежурство работят в намален състав.
На дежурство на служителите в МВР е забранена употребата на алкохол. Служител със съдържание на алкохол в кръвта над 0,1 промила бива дисциплинарно уволнен. Проверки се правят редовно и санкциите са безкомпромисни.

Официално изявление на Синдикалната федерация на служителите в МВР (СФСМВР)